lørdag 28. november 2009

Det var da som dæven....

Dette hadde jeg ikke ventet! 80 unike brukere på bloggen min lørdag! 13 av dem hadde vært der før. Opplagsrekord for Monsunen!

Biodiesel og EU engasjerer folk, viser bloggen! Det hadde jeg ikke ventet. Da forsøker jeg litt mer om det stygge der nede i Brussel!

I forhindelse med 15-årsdagen for folkeavstemningen i 1994, er det tankevekkende å lese om dem som ikke var så skråsikre som Anne Enger (Lahnstein) var. Bildet som Dagsavisen bruker, forteller meg mye. Og når Paul Chaffey uttrykker seg som han gjør, lurer jeg på om flere delte hans tanker den gang. Å tvile, det var skummelt i SV, den gang.

I dag er altså Chaffey EU-tilhenger, men han har sine kritiske merknader til EU i bloggen sin. Sånn skal det være, jeg ønsker flere tilhengere/motstandere av EU som forsøker å gi et mer sammensatt bilde av sitt syn på Unionen (fysj, for et ord!).

Det mest patetiske ved den norske holdningen til EU, er at vi til stadighet får debatten om Norge skal reservere seg mot direktiver av ymse slag. Ex tjenestedirektivet eller datalagringsdirektivet.

EU-landene har hatt en laaaang prosess frem mot de direktivene som er vedtatt. Og det er jo snodig at Norge med sine vel 4,5 mill innbygere skal komme i bakkant og fortelle ca 499 millioner borgere av EU at det kompromisset de hamret fram, ikke passer oss!

Hvorfor f... kunne ikke Norge sittet rundt det forhandlingsbordet sammen med de 28 andre landene og lagt ned veto! Slik debatten har utviklet seg om Norges forhold til EU, synes jeg det ville være mer renhårig av motstanderne å forlange at vi kommer oss ut av EØS-avtalen.

Nå får vi komme oss ut i friluft!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er fint at noen leser det jeg skriver. Og kommenterer det! Jeg skal komme tilbake med en seriøs tilbakemelding!