mandag 23. november 2009

Look to China!




Tenk deg tanken: Togavgang hvert 3. minutt i rushtiden, og 180 tog i døgnet mellom Oslo og Bodø. Toppfart: 350 km/t. Strekningen står ferdig i 2013 og koster 200 milliarder kroner.

Dette er en fantasi i Norge, men snart virkelighet i Kina. Mellom Shanghai og Beijing. Jeg blir svimmel når jeg leser om prosjektet i danske Ingeniøren. Innen 2020 skal hastigheten opp i 200 km/t på 50 000 km av det kinesiske jernbanenettet som i dag er på 78 000 km.

Helt tilfeldig fikk jeg se den kinesiske jernbanesatsingen på nært hold. Vi var langt ute i ødemarka (ja, sånt finnes i et område som huser 1,3 mrd kinesere!). Der, plutselig, skjøt en bro ut av et hull i fjellsiden. Under bropillarene gikk den kinesiske bonden med sin hest og høylass.

Parallelt bygges nå en motorvei og en trasé for høyhastighetstog gjennom regionen. Vi kunne nesten ikke bruke veiene. Anleggsmaskinene hadde kjørt dem fullstendig i stykker. Men om to år er også dette området kommet frem til det 21. århundre.

Gardermobanen reklamerer med at det er verdens raskeste flytog. Eller noe liknende! Det var et sjokk å teste Maglev-strekningen ut til Shanghais internasjonale lufthavn. Strekningen på 28 km gikk unna på vel 7 minutter. 431 km/t var toppfarten på denne magnetbanen.


Det er langt igjen til NSB når sine kinesiske kolleger til anklene. Selvsagt trenger ikke kineserne særlig til saksbehandling. Halvannen million mennesker flyttes med et pennestrøk. Og opposisjon til slike prosjektet bringes raskt til taushet.

Mens tyske Siemens lar kineserne produsere sine siste ICE 3-tog, sitter vi her nord og venter på at trafikken skal bryte sammen på jernbanenettet.

-For kaldt i Norge, ropes det!

Da har du ikke opplevd snø og bitende kulde i Kina. Eller sandstormer om sommeren.

Vel, i Kina klarer de å løse problemene. Og bygger blant annet 8000 kilometer ny motorvei. Hvert eneste år!