onsdag 16. september 2009

Oslo, mitt Oslo! Kapittel 2

Selvsagt skjedde det! Pressen tok opp hansken, og forsøker å lage et støkke om hvordan vi skal få folk til å kjøre kollektivt. Det er befriende konkret etter gjenvalget av Jens. Og interessant fordi de rødgrønne jo sier de satser på kollektive løsninger.

Men hvis det virkelig er slik at vi vil ha folk til å reise kollektivt, må vel noen tenke på hva som må til for å frakte alle disse bilistene som ikke får plass til bilen sin i sentrum?

Jeg er redd RuterBy ikke vet hva de skal gjøre. De har altså ikke penger til å øke kapasiteten. Og politikerne nekter RuterBy å sette opp prisen på månedskort.

Bør ikke de politikerne som vedtar at månedskort skal være billig, også sørge for at busselskapene får penger slik at kapasiteten kan økes?

Neppe! Busser kan jo ikke konkurrere med barnehager, skoler og sykehjem. Og så lenge "kaka" ikke vokser, må de samme politikerne prioritere. Og da er det ikke penger til flere busser. Eller flere sjåfører.

Hvem tenker helhet når det gjelder kollektivtrafikken? Det blir litt kjedelig i lengden å lese om forskere som vet hvordan folk skal presses ut av privatbilene og over til kollektiv adferd. Får vi en artikkel som forteller oss om hvordan økt kollektivtrafikk skal fordøyes?