fredag 4. desember 2009

Oslo - lær av Berlin!


Oslo sporveier - unnskyld, Ruter - gjør det igjen. Øker takstene. Ledelsen der trenger litt voksenopplæring. En telefon til kollegene i Berlin kunne hjulpet mye.

Berlin er i realiteten konkurs. Vel ca 500 milliarder kroner i gjeld er en tung bør å bære. Men Berlins politikere skyver ikke regningen over på brukerne av byens utmerkede nett av busser og trikker.

En rask titt på hjemmesidene til Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) kunne gitt Ruter noen ideer. Der koster det 2.10 euro (ca 18 kroner) å kjøpe en enkeltbillett. Enten du kjøper den av buss/trikkeføreren eller i kiosken. I Oslo øker billettprisen fra 36 til 40 kroner hvis du ikke har kjøpt billetten på forhånd.

I tillegg til ikke å straffe folk som i all hast kaster seg på bussen, gjør berlinerne også noe annet viktig. De gir rabatt på månedskortet til syvsovere! Ja, hvis du ikke tar trikk/buss/tog før klokka 10, får du månedskortet 30 prosent rimeligere. Syvsoverkortet koster 51 euro, de andre må betale 72 euro. (435 og 615 kroner) Og det gjelder til klokka 03 om natta, altså kan du ta nattbussen hjem! Her i Oslo koster det 50 kroner - uansett om du har månedskort eller ikke.

BVG forsøker å lokke passasjerene vekk fra rushtidsavgangene. Sild-i-tønne-prinsippet gjelder også der, men jeg tør ikke tenke på hvilke tilstander de hadde hatt hvis også syvsoverne kom seg opp i tide.

- Vi vil nødig at stoppestedsoppphold forsinkes unødig av ekspedering, sier kommunikasjonsmedarbeider Hans Andreas Fristad i Ruter til Aften.

Hva skjer i Berlin? Der ekspederes kundene manuelt. Men der ville ingen kommet på den ville ideen å forlange nesten dobbelt pris for kunder som betaler kontant!

Kan ikke Ruter med rene ord si at en økning fra 36 til 40 kroner kort og godt gir mer penger i kassa? Det hadde vært rene ord for pengene! Og hvis det er så komplisert for Ruter å få flere over på forhåndskjøpte billetter, hvorfor ikke installere billettautomater på trikkene, slik berlinerne forlengst har gjort?

De daglige forsinkelsene i Oslos kollektivtrafikk skyldes ikke ekspedering av kunder som stiger på uten billett! Mener Ruter det?

Men alt er ikke svart i Oslo, snarere tvert i mot. Det er rasende billig å kjøre kollektivt hvis du bruker månedskort. Selv om skal prisen skal opp 20 kroner til 570 kroner. Dersom jeg skal til byen mer enn 12 ganger i løpet av en måned, er dette billigste alternativ for meg. Kanskje jeg skal begynne å studere på mine eldre dager? Da koster det bare 340 kroner måneden å reise kollektivt.