fredag 21. august 2009

Tvitring og Fjesboka - og politikere

- Nei, jeg har ikke tid!

Dette svaret får jeg stort sett hvis jeg spør venner og bekjente om de er aktive i de sosiale nettverkene - Facebook og twitter.

- Du behøver ikke bruke mer enn 30 minutter dagen på det, svarer jeg.

- Det er ikke interessant for meg, jeg tror det er mye bedre å treffe folk ansikt-til-ansikt, er motargumentet.

Langsomt, men sikkert har jeg lært at jeg ikke skal presse andre til å være som meg. Aktiv på twitter, facebook og på blogg.

Men nå står vi foran et valg, og spørsmålet er om vi skal ha en rødgrønn regjering med Jens som statsminister, en mindretallsregjering fra Ap ledet av Jens, eller en borgerlig regjering ledet av Erna. Ikke Jensen!

Og nettopp i en sånn situasjon kan valget komme til å bli avgjort nettopp i de sosiale nettverkene. Derfor har Jonas Gahr Støre begynt å tvitre. Ganske sent, men grundig. Og ganske bra! Vel 3500 følger med hva han driver med, og 81 ganger har han tvitret siden starten for 10 dager siden. Torsdag tvitret han et angrep mot Siv Jensen vingling når det gjelder evt flytting av Israels Oslo-ambassade.

17 000 følger Jens Stoltenberg på twitter, ifølge www.twittertinget.no. Men han har bare sendt 53 meldinger via twitter.com. Og med respekt å melde, voldsom interessante nyheter kommer han ikke med. For tre dager siden lød det: "Er på vei til Sten-Tærud skole på Skedsmo for å legge frem nye mål for skolen."

Kristin Halvorsen har sendt ut 121 tvitringer, og er litt mer personlig når hun svarer en av dem som har tvitret henne: "Din frekkas! Bare husk at jeg har vært lys og kort i 20 år. Synes Siv kunne funnet seg sin egen sveis", får @bjornario (Bjørnar Kjensli) høre, sikkert med et smil fra finansministeren.

Tre typer tvitringer får jeg dermed raskt høre. Den politiske Støre, den byråkratiske Stoltenberg og den litt personlige Halvorsen.

Hvorfor er knapt 400 politikere registrert på twitteringet.no? Fordi de er livredde for ikke å bli hørt. Lange TV-debatter er kanskje ikke stedet der du kaprer nye velgere. Arbeiderpartiet dundrer løs med en kort og ganske fix greie på nettet der f.eks. Oslo-partiets kandidater i løpet av 1 min og 26 sekunder presenterer seg!

Over 20 000 har sett videon som Hadja Tajik la ut om seg selv på You Tube, men den er lagt ut langt flere steder, og sett av svært mange. Særlig unge og førstegangsvelgere.

You Tube, Facebook, Twitter og andre sosiale medier er en ny arena for politikerne. Og de tør ikke, for alt i verden, å la også disse kanalene være ubrukt i kampen om stemmene.

Jeg gleder meg til å se valganalysene når vi vet hvem som vinner valget. Jeg tror kanskje de sosiale nettverkene kan påvirke 1-2 prosent av velgermassen. Det kan innebære vinn eller forsvinn for Jens og Jensen.