fredag 30. juli 2010

Bokrevolusjon mellom to permer og et brett


"Myke permer endtevendte bokmarkedet", leser jeg i en tittel i Kultur-seksjonen i Aftenposten idag, fredag 30. juli. Det handler om billigbøker. Eller pocketboka, som så dagens lys for 75 år siden.

Hva skjer når? Langt nede i artikkelen ser jeg mellomtittelen "Stor vekst for e-boken". Litteratursosiolog Trond Andreassen tror e-boken vil true pocketboka. Han tror veldlig mye vil være endret på 5-10 år.

Glemte laderen. Forlagsdirektør Kari J. Spjeldnæs har forsøkt å være digital bokleser i sommer, men glemte laderen. Dermed er hun fortsatt papir- og pocketoptimist.

-Lesebrett gir en annen fysisk fornemmelelse. Det blir en annen måte å forholde seg til fremdriften i fortellingen når du ikke på samme måte ser hva du har lest og hvor du er i noksen. Jeg tror veldig sterkt på papirboksen, sier hun til Aftenposten.

Digital fremtid. Hva er virkeligheten utenfor den lille, norske andedammen hvor vi kanskje har 4,5 millioner fremtidige kjøpere av bøker skrevet på norsk?

Nettbokhandelen Amazon spår at de innen utgangen av neste år kommer til å selge flere e-bøker enn pocketbøker.

Kindle books selger allerede 180 e-bøker når de har klart å få unna 100 papirbøker!

Bremsene på? Litteratursosiolog Andreassens tidsperspektiv er, forsiktig sagt, helt på jordet. Spørsmålet jeg stiller meg, er hvor lenge forlagshusene klarer å forsinke overgangen til digitale bøker på norsk. Amerikanske studenter har forlengst oppdaget hva som skjer. Etter første dag på et nytt studium har stadig flere pensum på lesebrettet sitt.

Ei bok å holde i. Forresten, i dag kommer Tom Egelands nye bok, "Fedrenes løgner" ut! Skikkelig analog. Og den koster sikkert tett oppunder 400 kroner. Digital utgave? Neppe!

Han kjøper jeg! Det er klart det er godt å holde i en bok selv om den veier mer en iPad´en min!

1 kommentar:

  1. Man har virkelig ikke mange argumenter igjen hvis glemte ladere blir brukt som argument for papirboka. Hvor mange ganger har ikke nettopp glemt papirbok (eller for få medbragte papirbøker) satt en effektiv stopper for lesingen?

    Hver gang jeg er på flytur nyter jeg følelsen av å ta fram lesebrettet og ha muligheten til å velge hvilken bok eller hvilken avis jeg skal gå løs på blant et ganske rikholdig utvalg...

    SvarSlett

Det er fint at noen leser det jeg skriver. Og kommenterer det! Jeg skal komme tilbake med en seriøs tilbakemelding!