onsdag 13. mai 2009

Svineinfluensa og andre dødelige epidemier -kapittel 2

Bilene dreper, og langt flere stryker med på landeveien enn av svineinfluensa.

Fotoboksene skulle dempe farten og redde liv. Men er vel aller mest blitt en melkeku for staten. Skyhøye bøter avskrekker ikke råkjørere. Bøter er en del av utgiftene ved å ha bil. Derfor hjelper det ikke å koble fotoboksene i en rekke for å måle gjennomsnittshastigheten.

Kombinasjonen av høy fart og dårlige veier. På riksvei 7 mellom hytta og heimen har vi mange ganger hatt nær-døden-opplevelser. Villmannskjøringen som slalåm-folket fra Hemsedal bedriver med sine kraftpakker av biler (Audi, BMW) vitner om at de ikke fikk ut all testosteronen i bakkene før avreise.

Hvorfor tas ikke dissse potensielle morderne? Det er en smal sak å montere elektroniske håndjern i alle biler. Men hvorfor skal bare lastebiler ha utstyr montert som overvåker hastighet, kjøre- og hviletid?

Nå ser jeg med glede britenes forsøk for å få også privatbilister til å bli mer lovlydige slik at antallet bildrap kan reduseres. Selvsagt trues personvernet av slike tiltak. Akkurat som alle videokameraene i Oslo sentrum. Men er ikke personvern også vernet av livet? Og det er ingen menneskerett å få lov til å drepe folk på norske veier!

Inntil noe radikalt skjer med trafikksikkerheten på norske veier, vasker jeg hendene mine. Da får jeg ikke svineinfluensa eller andre helseplager. Og så fortsetter jeg min private kampanje for sikrere veier. Med bedre veier og flere kontroller. 26. mai slipper jeg å kjøre i 50 km/t forbi Skui. Da får vi 5 km firefelts vei på E16 utenom tettbebyggelsen.

Over 55 000 er nå med i Fjesbok-gruppa for sikrere veier og dermed færre drepte på norske veier. Kan den bli en effektiv pressgruppe? Vi klarte å få fjernet paprikaen i Grandiosa´en!