torsdag 4. februar 2010

Huff, har jeg sagt det?

Uttalte jeg meg klokt da jeg var sjef i Aftenposten.no på slutten av 90-tallet? iPhone-apps´en Sitatsjekk beroliger meg. Andre som har litt rustne utsagn på Internett, bør bekymre seg.

Mine uttalelser til digi.no etter valget i 1997 var ikke banebrytende. Den gang brøt aftenposten.no sammen fordi 190 000 oppslag fikk anlegget til å knele.

-Men vi lover å ha bedre kapasitet neste gang, sa jeg til digi.no 17. september 1997.

I klisteret? Nå er jeg PANGsjonist, og neppe et ettertraktet intervjuobjekt for nettmediene. Det eneste jeg kan hektes for nå, er hva jeg begår i bloggen min eller hva jeg drister meg til å foreta meg på Facebook. Men havner jeg i klisteret der, er det min egen feil. Da kan jeg ikke skylde på intervjueren.

En øl! Anders Brenna heter mannen bak Sitatsjekk. For latterlige 55 kroner, eller litt mindre enn en halvliter koster på byen, lastet jeg ned apps´en fra App Store i iTunes. Det gjorde jeg etter å ha lest Brennas kommentar på kampanje.com.

-Hvis jeg var deg, ville jeg spandert en øl på meg, skriver Brenna. Og det gjorde jeg altså!

Lønn til besvær. Nå kan kjøpere av Sitatsjekk via iPhone (og bare iPhone!) sjekke hva maktfolk har sagt (i hytt og vær?) til norske medier. Det tok ikke mange sekunder før jeg fikk opp Thorbjørn Jaglands utsagn da han ble generalsekretær i Europarådet. Jaglands uttalelser om egen skattefri lønn og fredsprisen til Obama ramler inn på min iPhone. Fiffige greier!

Løsmunnet? Nå sitter kanskje sauebonde Lars Sponheim i Hardanger og sjekker hva han sa før valget. Da har han sikkert forlengst funnet ut hvorfor han snakket seg ut av Stortinget.

Sitatsjekk-apps´en er nyfødt, og har noen mangler (hvordan kommer jeg tilbake til resultatet av søket om Thorbjørn Jagland når jeg har lest hans uttalelser til Dagbladet?).

Gull verdt? Men for pressefolk må jo en slik programsnutt være gull verdt når man er på farten!

Nå kan det hende at den godeste Brenna ha skutt gullfuglen selv da han lanserte Sitatsjekk. I sin spalte i kampangne.no forteller han oss at han solgte 32 ex av Sitatsjekk den dagen den ble lansert, 4. januar i år.

1700 kr dagen. Dermed omsatte han for 1760 kroner på én dag! Sånt kan det fort bli penger av hvis han treffer blinken med en apps! Selv om utviklerne bare sitter igjen med 70 prosent av dette beløpet. Resten skal selvsagt Apple ha.

Den samme Brenna har sitt litt på hva de flinke utviklerne kan håve inn. De som kjøper Den Norske Almanakken kan, hvis denne apps´en selges jevnt og trutt gjennom året, komme opp i en omsetning på knappe 400 000 kroner.

Selg arkivet! Nå venter kanskje papiravisene på apps´en som kan gi dem inntekter. Hva er du villig til å betale for en programsnitt som gjør det mulig for deg enkelt å surfe i Aftenpostens enorme arkiver? Den kommer, men klarer Aftenposten å tjene penger på dette? En sånn derre snutt kan jo skreddersys og tilpasses spesielle brukere.

Gratis - det er fali! Men det må koste penger! Markedet flommer over av gratis-apps´er, også fra avisene. Det er lenge siden jeg fulgte morgensendingene i NRK P2. Klokka 0630 har jeg forlengst sett hva VG tilbyr leserne. Litt kjedeligere er Aftenpostens presentasjon, men det er mindre "rampelys" her.

Glemte jeg å si at iPad ble lansert? Den er bare begynnelsen på en ny revolusjon!

2 kommentarer:

  1. Takk for den første anmeldelsen av Sitatsjekk!

    Vi solgte 32 programmer på en dag, men avhengig av hvilke tall fra Apple vi skal stole på, så ble det "bare" 77 eller 91 solgte enheter i januar. Det er vi ganske godt fornøyd med, selv om vi hadde håpet å klare 100. :-)

    Når det gjelder Aftenposten, så er jeg veldig lysten på å gi de muligheten til å tilby en egen utgave av Sitatsjekk der man kan søke på hva f.eks. Quisling sa før og under andre verdenskrig.

    Jeg er imidlertid veldig opptatt av at det er Aftenposten som bør levere selve tjenesten. Jeg er ikke interessert i å utvikle Sitatsjekk til å bli en snyltertjeneste som tjener penger på medienes innhold.

    Jeg ønsker å utvikle teknologi og systemer som hever kvaliteten på journalistikken, og som gir mediene nye inntektskilder. Hvis man bidrar til en bedre presse, så står jo alle dører åpne etterpå...

    Mvh
    Anders Brenna
    Medieutvikler
    Sitatsjekk.no

    SvarSlett
  2. Helt enig, Anders! Mitt poeng, som jeg kanskje ikke sa i det hele tatt, er at mediehusene må få ut fingern! VG har jo lagd TV Guide og Trafikk, blant annet, i samarbeid med andre.

    VG har alltid hatt handlekraft, og er dermed både størst på nett og papir. Det er jo unikt.

    Men nå skal det tjenes penger i et fallende marked, og da må også andre mediebedrifter komme i gang.

    finn.no møtte motstand i Aftenposten til å begynne med ("Nå sager vi over den greina vi sitter på"), men nå er finn.no nesten blitt monopolist!

    Det tok litt tid før finn.no lagte en iPhone Apps, men nå er den her. Men den må jo utvikles.

    Finn.no tjener penger på saiten sin, og kan derfor servere gratis apps til brukerne (heroin!) fordi brukerne dermed blir enda mer avhengige av finn.no.

    Papiravisene må imidlertid tenke nytt, og Aftenposten sitter på en gullgruve med sitt arkiv! Nå er snart PDF-arkivet snart klart for å bli utnyttet kommersielt.

    Spennende tider!

    SvarSlett

Det er fint at noen leser det jeg skriver. Og kommenterer det! Jeg skal komme tilbake med en seriøs tilbakemelding!