mandag 30. mai 2011

Kina-hjelp til Polen. Og Norge?

Fra 0 til 70 000 kilometer motorvei siden 1988 i China
50 kilometer motorvei ferdig på vel ett år? Det hadde vært musikk i ørene for norske veimyndigheter. Og når prisen samtidig blir halvparten av hva man regner med, er det vel bare å komme seg i gang. Eller?

En liten notis i Berliner Zeitung vekket min interesse. Der sto historien som virker utrolig. Snart er 800 kinesiske arbeidere er i gang med å bygge 50 kilometer av motorveien mellom Berlin og Warszawa. Det statlige kinesiske selskapet Covec la inn et anbud på 330 millioner euro (vel 2,5 milliarder kroner). Det viste seg å være 50 prosent lavere enn det neste billigste anbudet.

Hvorfor kan ikke kineserne få lov til å komme til Norge og hjelpe oss med noen prosjekter? Vi lar svenskene servere oss kaffe, og vi støvsuger europa for alle slags fagfolk. Hva med å slippe kinesiske selskaper inn når store samferdselsprosjekter skal gjennomføres?

I EU har mange reagert, særlig fordi de frykter at kinesiske selskaper subsidieres av kinesiske myndigheter.

Kineserne kan visst dette med å bygge motorveier. Ifølge Wikipedia hadde Midtens rike null kilometer motorvei i 1988. Nå ferdigstiller de rundt 5000 kilometer motorvei årlig. Snart kan kineserne boltre seg på rundt regnet 70 000 kilometer motorveier.

Polakkene nøler ikke med å slå til når kineserne tilbyr dem en slik pakke. Problemet for Tysklands naboer i øst er at fotball-EM skal arrangeres neste sommer. Det haster altså med å få satt spaden i bakken.

Noe av det første kineserne måtte gjører var å fjerne en bro som polakkene hadde bygget for 20 år siden. Motorveiplanene kollapset sammen med kommunismen. Men nå fullføres det hele av flittige arbeidere fra det røde Kina.

Den kinesiske byggelederen Gou Ling har tidligere jobbet i Angola. Og han trives med oppholdet i Polen. Er han klar for et skippertak i Norge i 2012?

5 kommentarer:

  1. Tankevekkende lesning, men er redd svaret fra Samferdsel ville blitt noe sånt som: "Eg tykkje dette innspelet er svært interessant og eg vil be embetsverkjet foreta ein gjønågång av det" (Før vi arkiverer det i en skuff og kaster nøkkelen.)

    SvarSlett
  2. Du er inne på noe der. Det er imidlertid et tankekors at vi aldri får ut fingern. Vi vet hva som skal gjøres, vi har pengene, men vi klarer ikke å gjøre tingene raskt og effektivt.

    Tyskerne klarer det, se bare på hva samlingen i 1990 førte til. Bare i Berlin ble det brukt rundt regnet 10 milliarder euro, om jeg ikke husker feil, til å modernisere skinnegående trafikk.

    Vi snakker om press på økonomien, og rygger tilbake for å investere hjemme. Men vi skal kjøpe helsetjenester i utlandet. Så hvorfor ikke kjøpe ingeniørtjenester ute. Fra Kina, f.eks.

    Tror neppe vi får raske svar fra politikerne. Men hvis.....!

    SvarSlett
  3. Det er ikke så rosenrødt som du tror... Arbeidet på begge de to etappene som kineserne har er stoppet opp, fordi underentreprenørende ikke får betalt. Kineserne la inn et alt for lavt anbud og vil ikke gå igang igjen om de ikke får høynet prisen. Det vil ikke den polske regjeringen og sannsynligvis får en annen entreprenør kontrakten - siden det står om å få ferdig motorveien til neste sommer med Euro2012. Motorveien som bygges er en bit av strekningen Berlin Warszawa. Siste biten fra Lodz til Warszawa. Her fikk kineserne to parseller. Mye styr i Polen om dette...

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Takk, Åsmund, Facebook og andre sosiale medier lærer oss gamliser å tenke på en annen måte. Lesere sjekker oss og korrigerer oss. Etter at vi har sakset en interessant melding fra nettopp Polen, suser du inn med en nydelig korrektur.

    Kjære lesere der ute! Arrester oss! Oftere!

    SvarSlett

Det er fint at noen leser det jeg skriver. Og kommenterer det! Jeg skal komme tilbake med en seriøs tilbakemelding!