mandag 7. mars 2011

Kontraster, hva så?


”Northug vant, Norge slo Sverige!”

Leksjon 3 var knallenkel. Hva f…  interesserer det to svenske busslaster med unge, blonde jenter og gutter hvordan det går i Holmenkollen! De var på vei Jorda rundt. Skiløp var siste prio.
Østerrikeren fra Wien ved nabobordet, utvandret i 1971, visste heller ikke at hans landsmenn hadde gjort rent bord i hoppbakkene.

I Hermanus titter folk på hvaler. Ikke skiløpere. Hvalene er på vei hjem til Antarktis igjen. Men skal visstnok befinne seg ikke så langt fra land. Jeg så dem ikke.

Da jeg skulle sette nesa hjem fra (også dette kritthvite) paradiset 120 km øst for Cape Town (Kapstad, sier de her), kjørte jeg 300 meter feil. Plutselig var luksusvillaene med piggtråd erstattet med blikkskurene til lokalbefolkningen. De er ikke hvite.

Jeg innrømmer det gjerne. Jeg skvatt litt, og tok raskt til høyre i neste veikryss. Det var et yrende folkeliv etter de tomme og godt bevoktede rikmannsstrøkene. En kilometer lenger fremme så jeg R43, hovedveien som skulle bringe jeg tilbake til N2. Det er motorveien mellom Durban og Cape Town.

Da jeg fylte drivstoff på bensinstasjonen med det mystiske navnet ”Engen”, lærte jeg enda mer. Der sloss de om å få fylle opp tanken i den enkle kjerra mi. Det var som i 50-åra i Norge. Skinnene hvit frontrute på et blunk.

Bensinen på tanken koster nå litt over 8 kroner literen. Katastrofe for lokalbefolkningen. Kjempebra for finansminister Sigbjørn Johnsen.

Ved Cape Town International Airport brakte en liten bro meg 20 meter over bakken. Til venstre lå blikkskurene så langt øyet rakk. Til høyre landet jumbojetene på rekke og rad. Med nye rikinger fra det høye nord.

Hvordan er det mulig å klage over norske forhold etter en uke i Sør-Afrika? Vi vasser i oljekroner som også fattige sørafrikanere gir oss.

Lett svimeslått over konstrastene i Western Cape, landet jeg til slutt på min lokale pub, Dizzy´s.

Der hadde jeg litt igjen på Internett-kontoen min. Og rakk å få med at Northug klarte det igjen. Da scoret Liverpool sitt tredje mål mot Manchester United. Og puben jublet omtrent som 100 000 nordmenn gjorde i Kollen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er fint at noen leser det jeg skriver. Og kommenterer det! Jeg skal komme tilbake med en seriøs tilbakemelding!