torsdag 1. oktober 2009

En opprører på buss 34


Forleden dag skjeddde det en revolusjon på bussen min, den som tidligere har vært omtalt som "sild-i-tønne"-bussen (bildet). Helt uventet skjedde revolusjonen. Den kom brått på, men var desto mer gledelig.

-Jeg er en djevel, fortalte bussføreren meg da vi ankom endeholdeplassen på Simensbråten. 13 minutter tidligere hadde han gjennomført sitt private oppgjør med snikingen. Da jeg gikk frem og takket ham for innsatsen, falt altså denne replikken som avslørte at han ikke er som bussjåfører flest.

Han er imidlertid også en bussjåfør, med godt humør, som det heter i sangen. Og med litt selvironi i tillegg. Og med en opprørstrang mot Systemet.

Hans private opprør fikk konsekvenser mot 5-6 ungdommer.

-Dere som gikk inn bak, kom hit og vis billettene, lød det barskt over høyttalerne da vi skulle til å dra fra Oslo S. Alle i bussen tok budskapet, og ungdommene ruslet fremover. Litt roting i veskene, noen replikker som vi ikke hørte, falt. Tre av de velkledte ungdommene ruslet slukøret ut fordøra!

-Takk for innsatsen, roste jeg sjåføren da vi var vel framme. Og fortalte at jeg for 45 år siden jobbet som 5818 Monsen på Oslo sporveier til kr. 6,18 i timen. Billettprisen var den gang 70 øre. Og det satt en konduktør bak. I tillegg til å selge billetter, måtte folk dyttes framover.

- Gå lenger frem, De med hatt kommer også lenger frem, ropte jeg en gang. Til stor munterhet!

Den gang var dette 18-bussen, og den gikk til Bjølsen. Og det var en trolleybuss! Og stiv som ei kjelke, og grå.

Nå er dette den røde 34-bussen, og den går 200 meter lenger opp Stamhusveien. Opp til omtrent der hvor Ekebergbanens sidelinje til Simensbråten hadde sin endeholdeplass frem til 1967.

Min opprørske sjåfør av i dag og jeg ble stående og filosofere litt over tingenes tilstand i kollektivtrafikken.

Jeg kunne ikke dy meg, noe av min frustrasjon over overfylte busser måtte ut:

- Månedskortene er for billige, sier Ruter. De har ikke råd til å øke kapasiteten!

- Tull, kommer det kontant fra min venn. - Det er bare å gjennomføre flere kontroller. Ruter taper 60 millioner kroner året på sniking.

- Men det er ikke mange som gjør som deg, og gjennomfører billettkontroll, konsekvent, roser jeg.

Det var da replikken falt: - Jeg er en djevel, sa han, med et glis!






2 kommentarer:

  1. har lagt lenke til denne her:
    http://www.facebook.com/group.php?gid=108915955043
    og her:
    http://ekebergskrenten.no/-/bulletin/show/449993_opproeret-paa-34-bussen

    SvarSlett
  2. En herlig og fortryllende anekdotisk bloggpost, Trygve. Jeg leser veldig gjerne flere slike.

    SvarSlett

Det er fint at noen leser det jeg skriver. Og kommenterer det! Jeg skal komme tilbake med en seriøs tilbakemelding!