torsdag 17. september 2009

Det går alltid et tog, men....


Se nøye på de to illustrasjonene på denne siden. De er hentet fra to jernbaneselskap, to statlige selskap. I to land med masse fjell og tunneler. Men der stopper likheten.

De sveitsiske statsbanene, SBB,
har forlengst lansert en
iPhone-applikasjon som
gjør livet lettere for kundene.
Ja, for kundene!

De norske statsbanene, NSB, har forlengst gjort livet surere for kundene.

iPhone-applikasjon finnes ikke. Du må enten kjøpe billetter på stasjonene, eller på automater. I dag tar NSB 20 kroner ekstra for dem som kjøper
billett hos konduktøren. Ramaskrikene har forlengst forstummet.

Ute i jernbane-Europa er problemet forlengst løst. Der kjøpes også togbillettenen via nettet. Akkurat som vi gjør når vi skal fly, gå på kino eller bestille hotell.

Hvorfor kommer NSB sist med løsningene? Hvorfor kan vi ikke kjøpe billetter med mobilen? Hvorfor ringer ikke NSB til SBB og spør hvordan en slik ordning kan gjennomføres?

Kanskje de har gjort det allerede, men at jeg ikke vet det!

Nå skal jeg ringe NSB og tipse dem!





1 kommentar:

  1. Kan du, når du likevel ringer, be konduktørene være litt mer imøtekommende mot betalende syklister? Feks på Gjøvikbanen i helgene. For å ta med sykkel der, må en nemlig kjøpe billett til sykkelen ved personlig oppmøte på betjent stasjon (som åpner om 3 timer). En forbedring kunne feks være at åpningstiden på disse lukene ikke ble holdt hemmelig (Oslo S). I tillegg burde nsb vel ikke holde seg med en ordning som tillater konduktøren å be en syklist med kortere billett-ansiennitet enn en annen, stige av toget midtveis på ruta? Og, ja til sveitsisk løsning!

    SvarSlett

Det er fint at noen leser det jeg skriver. Og kommenterer det! Jeg skal komme tilbake med en seriøs tilbakemelding!