Ta en titt på denne bussen! Bildet er tatt i forrige århundre. I 60-årene. Den gangen hadde bussen min til Ekeberg konduktør! Og den hadde nr 18. Noen år gikk den til Tåsen. Andre år var endeholdeplasse Bjølsen.
Meget er forandret. Nå er den rute 34, og har ingen konduktør. Billettene koster ikke 70 øre, men vel 30, hvis du ikke gidder å kjøpe Flexikort. Eller månedskort. Og bussen er ikke skrudd sammen i Norge (Strømmen), men kommer rød og vakker, fix ferdig fra ett eller annet sted i EU.
Det eneste som ikke har forandret seg, er sild-i-tønne-følelsen! Og siden dette bildet ble tatt, har jeg stemt ved 21 valg.
Selvsagt er ikke min bussrute et valgkamptema! Sild-i-tønne-prosjektet til #Ruter (les: Oslo Sporveier) på strekningen Ekeberg Hageby-Oslo S er skikkelig vedlikeholdt gjennom 50 år.
Tidlig i vår fikk jeg en oppmuntrende beskjed fra #Ruter. Fra 25. april skulle de innføre 10-minuttersruter til oss! Hurra!
Det prosjektet gikk, ja, i dass, for å si det litt udiplomatisk. Ingen 10-minutters rute.
Sommeren kom, med tomme busser (vel, litt for mange turister kom på ved Ekeberg Camping, men det er jo eksotiske greier).
Sild-i-tønne-prosjektet var tilbake etter skolestart. En morgen sendte Hustruen nødmeldinger fra mobilen. Ja, hun klarte å få den opp av veska! "Stappfullt", var hennes beskrivelse av sild-i-tønne.
Nye brev til #Ruter!
I dag kom svaret: På grunn av prisreduksjonen på månedskortene i Oslo har det økte antall reiser ikke ført til en tilsvarende økning i inntekter.
Når vi får meldinger om kapasitetsproblemer, setter vi inn flere ressurser så langt økonomien tillater. Vi er klar over hvordan situasjonen er på linje 34. I dag har vi ingen økonomiske reserver vi kan benytte til å øke kapasiteten, dette var også årsaken til at tilbudet ikke ble utvidet til 10 minutters rute i vår slik det var planlagt.
Alle partier kappløper etter velgerne og lover økt satsing på kollektivtrafikken. Virkeligheten avspeiles på rute 34. Billige månedskort fører til økt trafikk. Flere busser trengs. Billige månedskort gir for lave inntekter. Det finnes ikke penger til flere busser.
Forslag til løsninger:
1: Øk prisen på månedskort. Resultat: Flere bruker andre transportmidler (les: bil)
2: Hold prisen på månedskort nede. Resultat: Folk orker ikke å ta bussen, finner andre løsninger (les: tar bilen)
3: Les høyt fra valgflesket fra de fleste partiene på bussen. Skriv klager til #Ruter. Mange klager! Og skriv til bydelspolitikere. Be dem lese valgløftene sine en gang til!
Konklusjon: Ta det easy! En eller annen gang bryter det hele sammen. Men da har i alle fall DU gitt beskjed. Og si: Hva var det jeg sa!
Gå til valgurnene mandag. Og stem! På et parti som satser på kollektivtrafikken!
Forslag: Linje 54 (Kjelsåsbussen) skal i følge Ruters nyeste strategiplan legges til Kværnerbyen (i stedet for linje 32, dagens Kværnerbybuss). I rushen går Kjelsåsbussen ti ganger i timen. Dersom denne kunne forlenges videre østover - til Simensbråten - på bekostning av dangens Ekebergbuss, hadde det vært supert. Da kunne vi få økt frekvens for Ekebergbussen UTEN at det blir flere busser i Gamlebyen. Om linje 54 kan gå den effektive traseen via Schweigaards gate, vil rutetiden mellom Ekeberg og Jernbanetorget bli som i dag. Og den nye linja vil fremdeles gå den gamle linje 18s rute - Oslos eldste busslinje: den gikk opprinnelig mellom Loelvdalen og Aleksander Kjellands plass
SvarSlettJeg tror neppe det blir mulig å forlenge bussen til Kværnerbyen (32 i dag, 54 seinere?) til Ekeberg. Det blir kronglete greier. Og det blir lang reisetid hvis bussen skal svinge helt inn i Kværnerbyen for så å legge ut på etappen over Lodalen og opp til Kværner.
SvarSlettKanskje jeg tar feil?
Vi i Ekebergskrenten ve og vel var også skeptiske til traseen om Kværnerbyen, men med tanke på mulig avlastning for Middelalderbyen - som vi har et varmt hjerte for - dro vi ut sammen med en representant for Gamlebyen beboerforening. Han hadde med seg telleapparat.
SvarSlettDet vi helt overraskende fant ut var at det ikke vil ta lenger tid med traseen Lodalen - Schweigaards gate enn med traseen Bispegata - Jernbanetorget. Det er helt sant!
Skal man reise mellom Brugata og Ekeberg vil det sannsynligvis gå kjappere med Lodalstraseen.
I dag har Ekebergbussen 7 minutters rutetid mellom Lodalen og Jernbanetorget. Det skal MYE til at traseen Lodalen - Schweigaards ikke kan matche denne rutetida.
Dessuten vil Bispegatatraseen sannsynligvis bli ENDA treigere med alle de nye kryssene som kommer som følge av Bjørvikautbyggingen.
Derfor JA til Ekebergbussen over Kværnerbyen! :-)