torsdag 3. september 2009

Hjelp - jeg er hekta!

Klart det måtte bli sånn! Jeg er hekta på min nye iPhone 3G S!

Selvfølgelig kan jeg ringe med den. Men i løpet av én måned er den nesten blitt viktigere enn lommeboka!

Dere som ikke har en iPhone, og heller ikke kommer til å skaffe dere en, trenger ikke lese videre. Men hvis du lurer på om du skal skaffe deg denne duppeditten, kan det kanskje være lurt å lese litt om hvordan man kan bli avhengig av iPhone.

Nøkkelen til suksess for Apple ligger trolig i alle programmene som kan lastes ned til "telefonen". Selvsagt hadde jeg hørt om dette før jeg fikk min 3G S fredag 30. juli klokka 09.03.

En halv time senere var jeg på lufta. Aftenposten.nos applikasjon (program) for iPhone ble først lastet ned. Deretter kom yr.no, flytider, trafikanten og tweetdeck.

Disse tilleggene på min iPhone betyr at jeg kan se hva slags vær jeg kommer til å få når jeg drar til Tromsø om to dager. Når jeg endelig skal dra, ser jeg om flyet er i rute. På trafikanten finner jeg ut når bussen til Oslo S går. Og skjer det ett eller annet underveis som interesserer mange andre (togavsporing?!), sender jeg det ut som en tvitring med tweetdeck.

Jeg hører allerede ropene: - Det er da bare å se ut av vinduet for å sjekke været! Og det går tog hvert tiende minutt fra Oslo S!

Vel, alle medieoppslagene om skinnegående trafikk i Oslo-området tyder på at ikke alt er som det skal!

Siste skrik for undertegnede er en applikasjon som gir meg den gode, gamle almanakken på telefonen min. Nå vet jeg jo at midnattsola er forsvunnet for denne gang i Tromsø, men når er det mørkt? Det ser jeg nå på telefonen min.

Men det finnes tusener av applikasjoner der ute. Via iTunes har jeg skaffet meg en valutakalkulater (skal til Kina i høst), gjort det mulig å høre radio på mobilen selv om FM-radio ikke er installert på iPhone, og jeg har en TV-guide. Pluss "unyttige" ting som en vindmåler.

Og så lurer jeg på når NSB skal kopiere de sveitsiske statsbanene (SBB). Via iPhone kan du først finne ut når togene går, og så kan billett kjøpes via mobilen. Men det er vel for mye forlangt av NSB?

Valget er kanskje ikke så enkelt 12. september, men jeg har aldri angret på at iPhone 3G S havnet i lomma mi!

Velkommen etter, alle som hittil har sverget til Nokia, Sony Ericsson eller hva de heter.


3 kommentarer:

  1. Hvilken applikasjon bruker du som almanakk på din telefon

    SvarSlett
  2. Den jeg har omtalt her heter MagicHour. Ellers har jeg no et 30-talls apps, og det er strålende.

    SvarSlett
  3. Prøv en ny applikasjon i AppStore: 'Den norske applikasjonen' - ypperlig

    SvarSlett

Det er fint at noen leser det jeg skriver. Og kommenterer det! Jeg skal komme tilbake med en seriøs tilbakemelding!