fredag 12. oktober 2012

Endelig!


Da jeg bodde i Bonn for over 40 år siden, kom NRK-reporter Kjell Berger med sin skoletysk inn på min vesttyske favorittkanal, WDR. Han skildret den norske debatten om Fellesmarket, EEC.

Akkurat da ble jeg Ja-mann. Og stemte ja i 1972 og 1994. 

Den gang...
I 1971/72 var det svart/hvitt-fremstillinger av EEC på nei-siden. Og skjønnmaling av fordelene med EU på Ja-siden.

Hva tenker jeg i dag? EU har et demokratisk underskudd. EU sliter med euro-samarbeidet. Fattigdommen brer seg. Men jeg tør ikke tenke tanken på hva som skjer hvis EU rakner.

Hva nå, lille Norge?
Krisen i EU er også en krise for Norge. Men det ser vi ikke. Ennå. Vi slipper ikke unna, vi er knyttet til EU-masten. Men oljefondet er godt å ha. Da klarer vi å kjempe mot en kraftig nedgang. På kort sikt.

Det er skremmende å høre norsk fredsprisdebatt den siste timen. En ting er at det fortsatt er veldig svart/hvitt på nei-siden. Men det blir litt for Trangvik når vi ikke klarer å se EU-prosjektet som en uunnværlig del av Europas fredelige utvikling. 

Folkeforbundet. 
Tysklands utenriksminister Gustav Stresemann fikk fredsprisen i 1926, syv år etter den ulykksalige fredstraktaten i Versailles. Nordmannen Christian L. Lange fikk prisen i 1922 for sitt fredsarbeid. Den gangen skulle det skjøre Folkeforbundet forsøke å sikre freden etter en blodig verdenskrig i Europa. 

Det gikk dårlig. Det vet vi. Og etter den blodigste av alle kriger, tok noen franske og tyske politikere de første forsonlige skrittene. Vekk fra krigen. Italia kom med. Og de små BeNeLux-landene. 

Overnasjonalitet. 
Dette ble "De indre seks". Og Norge kom med i "De ytre syv", organisasjonen EFTA. Det ble for mye overnasjonalitet for Norge og de andre. 

Resten vet vi alt om. Nå er det snart 30 land med i EU. Vi klager over romfolket som tigger penger fra rike nordmenn. Og så henter vi arbeidsledige fagfolk fra EU. Det begynte med polakkene etter Murens fall. Nå snakker nesten alle i service-næringen svensk! 

Takk, EØS!
Dette skjer fordi vi er med i EU gjennom EØS-avtalen. Ingen kan tenke seg å oppheve Schengen-avtalen som har gitt passfrihet for nordmenn i EU. Svært få ønsker å kvitte seg med EØS-avtalen. 

Og nå får EU fredsprisen! Det skulle bare mangle. Og EU skulle fått den for mange år siden.

9 kommentarer:

  1. Må vel si at jeg ikke ble videre imponert over tildelingen av fredsprisen i år. Innrømmer at jeg hverken har oversikt eller innsyn i begrunnelsen til Nobel komiteen, eller særlig kunnskapsrik omkring dette. Det som slo meg var at EU er en del av den vestlige verdens illusjon omkring sin egen fortreffelighet. Den vestlige verden har sittet på en enorm definisjonsmakt over andre land og deres økonomi. Fred blir ikke skapt av å leve på en flott illusjon om seg selv, som egentlig kanskje bare består av grådighet: Europeeren kan si: "Se på oss, vi er perfekte, med alle våre "illusjonspenger", som vi kan låne ut, med dyre renter til fattige land i krig. Så kan vi godt støtte begge sider av deres krig med dyre våpen, som dere selv produserer billig, men som har et veldig fordyrende mellomledd, fordi vi eier deres fabrikker"

    Er hverken for eller imot at Norge blir med i EU. Jeg er for at vi i den vestlige verden deler mer rettferdig med alle i verden. At vi alle kjemper for fred, fordi vi alle er endel av en helhet. Selvfølgelig Trygve, vi er på alle måter involvert i EU, spesielt økonomisk, skjer det en økonomisk krise der, er vi nok helt sikkert i den samme båten, hjelper nok lite med "skittne" norske oljekroner på bok da. Men det store spørsmålet er jo om EU virkelig fortjener fredsprisen? Jeg mener nei, fordi EU er bygd på illusjoner omkring så mye, og fordi EU som organisasjon ikke slutter med all våpenproduksjon i alle landene, selv i land utenfor EU, der de eventuelt bare sitter som eiere. Det å jobbe oppriktig for fred, er lite forenelig med våpenproduksjon, og det å snakke med to tunger.

    SvarSlett
  2. Det finnes mange grunner til å være kritiske til EU og måten dagens kriser håndteres på. Jeg velger altså en langsiktig synsvinkel. Se hva som skjedde i Europa. Og ser hva som gikk galt. Med dette bakteppet, er jeg strålende tilfreds med EU.

    FN er ofte handlingslammet fordi den vestlige seiersgruppen i 1945 ga vetorett til 5 "stormakter". En av disse var Kina, den gang et kapitalistisk Kina. Og da Mao overtok, fikk Taiwan Kinas stemme.

    FN var handlingslammet, unntatt da Sovjet boikottet FNs sikkerhetsråd i 1950 da Korea-krigen sto på dagsorden. Det endte med at FN stilte seg bak Sør-Korea (og USA) og kjempet mot Nord-Korea (og Fastlands-Kina).

    EU har langsomt bygget seg opp til en maktfaktor. Demokrati og menneskerettigheter er viktig. Markedet skal være fritt. De har etablert de såkalte fire friheter. Friheter som vi alle nyter godt av. Og som vi altså tar for gitt.

    Europa er på ingen måte perfekt. Men de selvstendige europeiske statene jobber med et prosjekt. Og håper det skal fungere bedre. Euro-krisen viser kanskje at det er mulig å løse økonomiske problemer innenfor et felles sett av regler.

    Jeg er bekymret for hvordan EU løser problemer. Men enda mer bekymret er jeg for utsiktene til at eurosonen kan bryte sammen.

    Vi kjemper alle for fred. Men hva er å kjempe for fred? Tyskerne fikk det midt i fleisen da krisen i Jugoslavia kom opp i 1999. Partiet "De grønne" i Tyskland er et fredsparti. Tysklands utenriksminister Joschka Fischer måtte "ta" landsmøtet da de skulle diskutere Tysklands rolle i NATO-bombingen av Serbia. Han sa det rett ut: Tyskland kan ikke tillate at det skjer etnisk rensing i Europa. Til det var det tyske ansvaret for etnisk rensning under den annen verdenskrig for klart. Fischers oppgjør med landsmøtet i "De grønne" kan du høre på det tyske historiske museum i Berlin.

    EU er ikke bygget på illusjoner, men på forferdelige erfaringer fra en krig. Våpenproduksjon driver vi alle med. Ikke minst Norge.

    Dette ble et langt, og kanskje et springende svar. Min konklusjon er at vi aldri får et perfekt EU. Heller ikke et perfekt Norge. Men hvis du spør f.eks. Den afrikanske union (AU) om hva de ønsker seg, får du kanskje svaret at EU er et fint forbilde.




    SvarSlett
  3. Mener fremdeles at EU er bygget på en illusjon om seg selv. Euro`n er et tydelig bevis på det. Mer underliggende er den politiske smeltedigelen, hvor enkelte land har mye større makt enn andre innenfor unionen. Basert på innbyggertall sies det, men maktbalansen er nok langt mer komplisert enn som så. Jeg er av den oppfatning at det dreier seg mye mer om økonomisk makt. Riset bak speilet for Hellas, Spania og Portogal nå er nok mye mer alvorlig og lite fredsskapende for de som er endel av den pakken.

    Ja det var et springende svar, med mange politiske historiske hendelser. Min debatt her går på om EU fortjente Nobels fredspris. Ja vi har demokrati i Europa, vel og bra det sammenlignet med mange andre deler av verden. Det jeg ikke liker er at Europa som helhet inkludert oss i Norge, har tilranet oss mye gjennom historien på så mange vis fra fattigere land. Vi gjør det fremdeles og nå også internt i EU. Den som er fattig får ta de dyrekjøpte konsekvensene av det selv. De rike kan slå seg på brystet, og mene de er snille og hjelpsomme, som denne fredsprisen blir et symbol på, for meg. Fattigdom og krig, noe som ofte går hånd i hånd, kan bekjempes med en mer rettferdig fordeling av verdens ressurser, uten ris bak speilet eller skyhøye renter og vanskelig nedbetalingsplan. Kall meg gjerne romantiker eller kommunist, men jeg mener at menneske kan vise forskjellige sider av seg selv. Vi kan være kyniske og griske, som vi i Europa stort sett har vært gjennom historien, men vi kan også vise kjærlighet og medfølelse. En ubetinget kjærlighet til oss selv og hverandre ville gjøre oss mer i stand til å dele mer, uten dyre omkosninger, fordi vi alle lever av og på den samme jord.

    SvarSlett
  4. Jeg har vel blogget et slags svar til deg for noen minutter siden.

    Skulle forresten ønske å vite hvem som skriver på min side. Ikke det at jeg vil sensurere, men jeg synes at folk skal si hvem de er.

    Men kan du ikke fortelle meg hvordan du vil ha "ditt" EU? I Norge har vi merkelig nok ikke avskaffet fattigdommen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du blogget et slags svar? Er det dette lille her? Ikke mye å bryne seg på ;) Det er jo så moro å være anonym, oppdaget det først nå, når du kom med ditt ønske. Du vet det Trygve at det du synes folk skal gjøre, ikke nødvendigvis er det riktige for andre :-)

      Når det gjelder "mitt" EU, har jeg ikke akkurat den største stor politiske bakgrunn, så det ville føles behagelig og naturlig å definere hvordan et drømme EU skulle sett ut. Det var heller ikke temaet mitt, jeg ser bare ikke hensikten med EU får fredsprisen. Mener bestemt at de som skal få den prisen bør ha virkelig rent mel i posen, jobbet steinhardt for fred og i bunnen av sin sjel være utpregede pasefister. Finner ikke helt EU inn i den kategorien. Så ser det desverre alt for elendig ut på nuværende tidspunkt i EU, de har ikke helt klart å redde sine medlemmer fra fattigdom enda, og om de klarer det, ser det ut til å få en veldig høy pris for de som er i uføre nå. Dessuten har land i EU deltatt i mange kriger de seneste årene i regi av FN. Selv om vi har hatt en lengre periode uten direkte krigshandlinger her i nord/vest Europa, kan store kriser skape vold, frustrasjon og hat. Vi står nå ovenfor virkelig store utfordringer i Europa. Det å gi EU fredsprisen nå føles som å uttdele gullmedaljen, i OL før de har gjort den virkelig store bragden det er å gjennomføre og vinne en OL gren.

      For meg ville hele verden helt uten landegrenser være det beste. En verden der vi delte alt og var kjærlige, omtenksomme både mot hverandre, dyrene og jorden.

      Som Jhon Lennon og Yoko Ono sin: Imagine :)

      Slett
  5. FNs sikkerhetsråd vedtok aksjonene/krigen mot Libya. Da er Norge bundet til å gjøre jobben. Sånn er det.

    Det svaret jeg sendte deg, var dette: http://monsunen.blogspot.no/2012/10/fakta-sj.html

    SvarSlett
  6. Du er jo søt da :) Sånn er det. :)Bare for å være litt useriøs i dette seriøse fora.

    SvarSlett
  7. Forum! Fora er flertall for forum! :-)

    SvarSlett
  8. Hahaha! Dermed var jeg avslørt

    SvarSlett

Det er fint at noen leser det jeg skriver. Og kommenterer det! Jeg skal komme tilbake med en seriøs tilbakemelding!