mandag 12. april 2010

Norsk vår er best


Klart jeg foretrekker norsk vær! Pluss 16 og høy himmel i april er langt bedre enn 32 grader for fem dager siden på Manhattan. Og i går forsvant snøen i hagen her på Ekeberg.

Jeg var ikke akkurat her sist onsdag, men litt lenger sør på Manhattan. Heftige greier å oppleve norsk rekordsommer i Big Apple mens de siste entusiastene tar de siste stavtakene i gamlelandet.

Likevel er det påfallende at det tok så lang tid før trærne ble grønne i verdensbyen. Da jeg kom dit fire uker tidligere, var jeg lovet en påskegrønn by. Men det skjedde ikke. Vi druknet i en syndflod lik den vestlendinger får hver eneste høst. Og vi frøs!

Da blir det rått at alt som heter vær snus opp ned i løpet av en uke i New York. Det måtte jo bli trøbbel med nattesøvnen når sentralvarmen sto på samtidig med at luften utenfor dirret!

- Steng sentralvarmen på badet, formante Cathrine da vi en dag klaget vår nød. Ett døgn senere var i alle fall tropenettene innendørs over for denne gang.

Vel hjemme er det bare å konstatere at frostnettene ikke er helt over. Men vi sover bedre. Og om to uker grønnes kanskje trærne. Det blir bare tre uker senere enn i New York.

I dag får vi kanskje 17 grader!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er fint at noen leser det jeg skriver. Og kommenterer det! Jeg skal komme tilbake med en seriøs tilbakemelding!